O mnie

Imię: Sylwia
Hobby: Dietetyka i zdrowe żywienie
Dlaczego ten blog?: Eco-Vital, firma, w której pracuję, zaproponowała mi prowadzenie bloga na temat, który od długiego czasu jest moją pasją i przedmiotem studiów. Chciałabym zarazić moich czytelników miłością do własnego ciała i pasją dbania o siebie w dzień i w nocy, dzięki odpowiedniemu stylowi życia i zrównoważonej, pełnowartościowej diecie.
Kontakt: sylwiawimmer@gmail.com
Obsługiwane przez usługę Blogger.

Archive for lipca 2013

Tłuszcz w diecie – diabeł wcielony?

wtorek, 23 lipca 2013
Autor: Sylwia Wimmer
Tłuszcz uchodzi za wroga wszelkich diet i zdrowych nawyków żywieniowych. Unikamy go chcąc stracić nadmiar kilogramów i wyeliminować ryzyko różnego rodzaju chorób. Tłuszcze są według nas zbędnym, niezdrowym dodatkiem do tego, co spożywamy. Nasz negatywny stosunek do tłuszczu to jeden z największych błędów, które popełniamy chcąc podążać drogą zdrowego trybu życia. Tłuszcze są niezastąpione w zdrowej, zbilansowanej diecie! Tłuszcze to lipidy – cząsteczki złożone, zwane kwasami tłuszczowymi, spełniające bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Gdyby wyeliminować całkowicie tłuszcze z diety, funkcjonowanie naszego ciała byłoby niemożliwe. Należy jedynie wyselekcjonować odpowiednie rodzaje tłuszczy i spożywać je we właściwych ilościach.
Jakie funkcje pełnią tłuszcze w naszej diecie?
Przede wszystkim są źródłem energii. Przy dużym wysiłku fizycznym energia dostarczana nam przez węglowodany i białka jest niewystarczająca. Tłuszcze pomagają także utrzymać odpowiednią ciepłotę ciała. To właśnie dlatego zimą częściej niż latem mamy ochotę na tłuste potrawy. Dzięki tłuszczom zawartym w naszych posiłkach szybciej czujemy sytość i później stajemy się głodni. Tłuste dania hamują wydzielanie soków żołądkowych, dzięki czemu pomagają zapobiegać wrzodom i zgadze. Tłuszcz stanowi „materiał zapasowy” naszego organizmu, który jest niezwykle przydatny szczególnie, gdy z jakiś przyczyn nie możemy spożywać posiłków, np. przed i po zabiegu operacyjnym. Poza tym niektóre witaminy (A, D, E i K) rozpuszczają się tylko w tłuszczach a niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (nnkt) odpowiedzialne są za wygląd włosów i skóry. Poza tym nnkt pomagają pozbyć się z organizmu cholesterolu transportując go z wątroby z pomocą żółci.
Jakie tłuszcze wybrać?
Najzdrowsze są tłuszcze jednonienasycone. Znajdziemy je w rybach, orzechach, oliwie z oliwek i oleju lnianym. Kwasy tłuszczowe zawarte w tych produktach wpływają na lepszą kondycję włosów i skóry, dodają energii i poprawiają kondycję. 

Mięso i produkty smażone na głębokim oleju nie zawierają
niezdrowe tłuszcze nasycone.

Należy unikać nasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają je słodycze, gotowe posiłki, produkty smażone na głębokim oleju i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, te zawarte w mięsie. Mogę one przyczynić się do powstania otyłości i miażdżycy.
Dzięki naczyniom Eco-Vital możecie ograniczyć ilość spożywanych kwasów tłuszczowych nasyconych. W garnkach i na patelniach Eco-Vital smażyć można bez użycia tłuszczu, unikając przywierania potrwa do dna.

Ryby zawierają wiele zdrowych kwasów tłuszczowych.

Ile tłuszczu powinno się spożywać? 

W codziennej diecie tłuszcz powinien stanowić około 20-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego człowieka. Dawka tłuszczu w diecie zdrowego człowieka waha się w zależności od trybu życia, przede wszystkim od ilości aktywności fizycznej, której oddajemy się każdego dnia. Osoby prowadzące siedzący tryb życia, pracujące w biurze, nie uprawiające dużo sportu powinny spożywać mniej tłuszczy niż te pracujące fizycznie i prowadzące aktywny tryb życia.

Sól – co z nią nie tak?

środa, 17 lipca 2013
Autor: Sylwia Wimmer

Sól, której używamy na co dzień w kuchni to niemal czysty chlorek sodu, związek o wzorze NaCl. W sklepie kupić możemy sól kamienną lub jej oczyszczoną wersję – sól warzoną. Coraz modniejsza w ostatnim czasie staje się również sól morska. Jak się okazuje sól morska z powodzeniem zastąpić może zwykłą, jodowaną sól kuchenną. Mało tego – bez obaw możemy nazwać ją jej zdrowszym zamiennikiem. Sól morska zawiera niemalże wszystkie pierwiastki występujące na ziemi. Brzmi dość groźnie, ale substancje, które znajdują się w soli morskiej w znaczących ilościach to niezbędne naszemu organizmowi związki mineralne. Nie bójmy się więc – spożywając sól morską nie zaczniemy nagle świecić.
Większość z nas dodaje sól do każdej potrawy, znajdujemy ją też w większości produktów dostępnych na sklepowych półkach. Nie wyobrażamy sobie posiłku bez soli, która stała się „naturalnym” wzmacniaczem smaku naszych dań. Sól jest też świetnym środkiem konserwującym, dlatego w wędlinach, gotowych daniach i przydrożnych barach używana jest często bez umiaru.

Nadmiar soli w diecie powoduje poważne schorzenia!

Dlaczego sól nam szkodzi?

Nadmierna ilość soli powoduje zatrzymanie wody w organizmie. Nie brzmi to jak zdrowotna katastrofa, wyobrażamy sobie spuchnięty kostki - „da się przeżyć, a słony popcorn w kinie sam się nie zje”. Zatrzymywanie wody przez nasze ciało nie jest jednak tak błahą sprawę, jak mogłoby się wydawać. Zjawisko to powodować może nadciśnienie tętnicze i przyczynić się do wystąpienia udaru mózgu. Sól powoduje uszkodzenie błony śluzowej żołądka, co z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia raka żołądka. Przez nadmierną ilość soli w diecie wydalamy z organizmu zbyt dużo wapnia, co może skończyć się kamieniami nerkowymi. Wysokie stężenie sodu w surowicy krwi może prowadzić do hipernatremii, która objawia się najpierw silnym uczuciem pragnienia, wielomoczem, nocnym oddawaniem, utratą łaknienia, sennością a w późniejszym stadium mdłościami, wymiotami, podnieceniem i zwiększoną pobudliwością mięśni z możliwością wystąpienia drgawek, porażenia oddechu i zgonu.
Potrzeba niewiele, aby pozbyć się soli!


Da się bez soli? Jak?
Skoro sól jest tak szkodliwa, czy da się całkowicie wykluczyć ją z naszej diety? Nie, nie da się i nie powinno. Niedobór sodu i chloru w organizmie jest mało prawdopodobny. Może nastąpić wskutek nadmiernego pocenia się, zaburzeń funkcjonowania układu pokarmowego albo nerek. Ilość soli, jaką powinniśmy dziennie spożywać różni się w zależności od wieku, wagi i trybu prowadzonego przez nas życia. Z pewnością nie należy przekraczać dawki około jednej łyżeczki soli dziennie. Zwracajmy też uwagę na to, co kupujemy. Produkty takie jak słone paluszki, solone chipsy, kostki bulionowe, solone popcorn i frytki zawierają niepotrzebny nadmiar soli – unikajmy ich zatem.
Najlepszym rozwiązaniem w celu pozbycia się nadmiaru soli w naszej diecie jest przygotowywanie posiłków samemu. Bierzcie zatem naczynia Eco-Vital w dłoń i działajcie!

Cukier

piątek, 12 lipca 2013
Autor: Sylwia Wimmer
Na przekór nazwie naszego bloga, pierwszy merytoryczny post będzie traktował o cukrze.
Nie od dziś wiadomo, że cukier nie jest mile widzianym składnikiem diety. Niestety dzisiaj mamy z nim do czynienia w niemalże każdym produkcie, począwszy od napojów, przez pieczywo, na słodyczach skończywszy. Cukier uwielbiają dzieci i dorośli. W Stanach Zjednoczonych powstają programy, które mają na celu ograniczenie sprzedaży słodyczy dzieciom i wprowadzenia całkowitego zakazu ich sprzedaży w sklepikach szkolnych. Wśród naukowców podnoszą się głosy, że cukier uzależnia bardziej niż najsilniejsze narkotyki.



Skąd bierze się cukier w naszej diecie?

Polak zjada średnio 42 kilogramy cukru rocznie. Tak zwane cukry dodane (np. glukoza, fruktoza i sacharoza) są obecne niemal we wszystkich produktach. Nasz organizm przywykł do cukru i coraz bardziej go pożąda. Często spożywamy cukier nie będąc tego świadomym. Producenci słodkich napojów gazowanych posuwają się do paskudnych podstępów, aby sprzedać jak najwięcej swoich produktów. Napoje te zawierają sporo soli, aby zwiększyć pragnienie oraz substancje przeczyszczające i moczopędne. Smak soli można ukryć jedynie za pomocą gigantycznej dawki cukru. Poza tym wielu z nas nie wyobraża sobie obiadu bez deseru bądź innej przekąski niż baton z karmelem i czekoladą. Przechodząc przez różnego rodzaju diety, największym problemem dla większości z nas jest zrezygnowanie ze słodkości. 


Dlaczego zatem uwielbiany przez nas cukier jest tak szkodliwy?

W przypadku cukru nie zawartość kaloryczna stanowi główny problem. Problem polega na tym, że cukier jest sam z siebie „trucizną”. Chodzi o to, w jaki sposób nasz organizm go przyswaja. Inne związki np. glukoza z chleba czy ziemniaków podlega metabolizmowi w każdej komórce naszego ciała, cukier jest przetwarzany głównie w wątrobie. Tak jak alkohol, który jest sfermentowanym cukrem. Przez to wątroba jest zbyt obciążana, co może wywołać jej otłuszczenie.




Zdrowe odżywianie – dlaczego warto?

wtorek, 9 lipca 2013
Autor: Sylwia Wimmer
„Zero soli, zero tłuszczu” bierze sobie za cel propagowanie zdrowego żywienia wśród wszystkich, którzy pragną zmienić swoje nawyki żywieniowe i dowiedzieć się więcej na temat tego, jak dbać o swoje zdrowie dzięki codziennej diecie.
Po pierwsze powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego warto zdrowo się odżywiać? (co do tego, że warto chyba nikt z nas nie ma wątpliwości...)
Większość chorób naszych czasów, tzw. chorób cywilizacyjnych, powodowana jest brakiem ruchu, „obżeraniem się” lub niedoborem witamin i minerałów. Wszystko to sprowadzić można do niewłaściwego stylu życia, którego lwią część stanowi zbilansowana, zdrowa dieta.
Przede wszystkim więc odżywiamy się prawidłowo, aby jak najdłużej pozostać zdrowym i cieszyć się życiem pełnym energii. Wiele chorób takich jak miażdżyca, cukrzyca czy awitaminoza bierze swój początek w niewłaściwej diecie, której zmiana może uchronić nas przed przykrymi konsekwencjami tych przypadłości.


Mówi się dziś, że „zdrowie jest sexy”. Odżywiajmy się zdrowo, aby atrakcyjnie wyglądać i podobać się samym sobie. Właściwe odżywianie przyczynia się do tego, że wyglądamy na wypoczętych i zadowolonych z życia. Możemy przypomnieć sobie, jakie samopoczucie mamy po wielkiej, tłustej uczcie a jakie po lekkim, zdrowym posiłku. Ja znam doskonale obydwa te stany i zdecydowanie wybieram ten, który dodaje mi energii i nie sprawia, że jestem ospała i pozbawiona życia – niskokaloryczne, smaczne i świeże danie.


Dzięki odpowiedniej diecie lepiej pracuje nasz cały organizm, przede wszystkim nasz mózg. Dobrze dotleniony i odżywiony organ pracuje lepiej i wydajniej. Właściwa dieta może przyczynić się do tego, że jesteśmy bardziej kreatywni i błyskotliwy a rozwiązywanie trudnych problemów przychodzi nam łatwiej. Odpowiednią dietą nie „zaśmiecamy” naszego mózgu, dzięki czemu zachowujemy jasność myślenia.
Zdrowe odżywianie to inwestycja na przyszłość. Skutki palenia, tłustego jedzenia czy używania nadmiernej ilości soli odczuć możemy dopiero po wielu latach, dlatego na co dzień wydaje nam się, że są to nieszkodliwe „grzeszki”. W rzeczywistości jednak niezdrowe nawyki mogą okazać się katastrofalne w skutkach. Im więcej teraz „zainwestujemy” w zdrową dietę, tym większe profity z tego tytułu czerpać będziemy w przyszłości.


Lista argumentów za zdrowym odżywianiem mogłaby ciągnąć się jeszcze przez wiele wersów tego posta. Każdy z nas myśli o zdrowym o jedzeniu z innych powodów, nie boję się zatem stwierdzić, że ilu jest nas – zwolenników właściwej diety – tyle powodów, dla których postanowiliśmy przestrzegać zasad zdrowego odżywiania.