O mnie

Imię: Sylwia
Hobby: Dietetyka i zdrowe żywienie
Dlaczego ten blog?: Eco-Vital, firma, w której pracuję, zaproponowała mi prowadzenie bloga na temat, który od długiego czasu jest moją pasją i przedmiotem studiów. Chciałabym zarazić moich czytelników miłością do własnego ciała i pasją dbania o siebie w dzień i w nocy, dzięki odpowiedniemu stylowi życia i zrównoważonej, pełnowartościowej diecie.
Kontakt: sylwiawimmer@gmail.com
Obsługiwane przez usługę Blogger.
Sylwia Wimmer On wtorek, 23 lipca 2013

Tłuszcz uchodzi za wroga wszelkich diet i zdrowych nawyków żywieniowych. Unikamy go chcąc stracić nadmiar kilogramów i wyeliminować ryzyko różnego rodzaju chorób. Tłuszcze są według nas zbędnym, niezdrowym dodatkiem do tego, co spożywamy. Nasz negatywny stosunek do tłuszczu to jeden z największych błędów, które popełniamy chcąc podążać drogą zdrowego trybu życia. Tłuszcze są niezastąpione w zdrowej, zbilansowanej diecie! Tłuszcze to lipidy – cząsteczki złożone, zwane kwasami tłuszczowymi, spełniające bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Gdyby wyeliminować całkowicie tłuszcze z diety, funkcjonowanie naszego ciała byłoby niemożliwe. Należy jedynie wyselekcjonować odpowiednie rodzaje tłuszczy i spożywać je we właściwych ilościach.
Jakie funkcje pełnią tłuszcze w naszej diecie?
Przede wszystkim są źródłem energii. Przy dużym wysiłku fizycznym energia dostarczana nam przez węglowodany i białka jest niewystarczająca. Tłuszcze pomagają także utrzymać odpowiednią ciepłotę ciała. To właśnie dlatego zimą częściej niż latem mamy ochotę na tłuste potrawy. Dzięki tłuszczom zawartym w naszych posiłkach szybciej czujemy sytość i później stajemy się głodni. Tłuste dania hamują wydzielanie soków żołądkowych, dzięki czemu pomagają zapobiegać wrzodom i zgadze. Tłuszcz stanowi „materiał zapasowy” naszego organizmu, który jest niezwykle przydatny szczególnie, gdy z jakiś przyczyn nie możemy spożywać posiłków, np. przed i po zabiegu operacyjnym. Poza tym niektóre witaminy (A, D, E i K) rozpuszczają się tylko w tłuszczach a niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (nnkt) odpowiedzialne są za wygląd włosów i skóry. Poza tym nnkt pomagają pozbyć się z organizmu cholesterolu transportując go z wątroby z pomocą żółci.
Jakie tłuszcze wybrać?
Najzdrowsze są tłuszcze jednonienasycone. Znajdziemy je w rybach, orzechach, oliwie z oliwek i oleju lnianym. Kwasy tłuszczowe zawarte w tych produktach wpływają na lepszą kondycję włosów i skóry, dodają energii i poprawiają kondycję. 

Mięso i produkty smażone na głębokim oleju nie zawierają
niezdrowe tłuszcze nasycone.

Należy unikać nasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają je słodycze, gotowe posiłki, produkty smażone na głębokim oleju i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, te zawarte w mięsie. Mogę one przyczynić się do powstania otyłości i miażdżycy.
Dzięki naczyniom Eco-Vital możecie ograniczyć ilość spożywanych kwasów tłuszczowych nasyconych. W garnkach i na patelniach Eco-Vital smażyć można bez użycia tłuszczu, unikając przywierania potrwa do dna.

Ryby zawierają wiele zdrowych kwasów tłuszczowych.

Ile tłuszczu powinno się spożywać? 

W codziennej diecie tłuszcz powinien stanowić około 20-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego człowieka. Dawka tłuszczu w diecie zdrowego człowieka waha się w zależności od trybu życia, przede wszystkim od ilości aktywności fizycznej, której oddajemy się każdego dnia. Osoby prowadzące siedzący tryb życia, pracujące w biurze, nie uprawiające dużo sportu powinny spożywać mniej tłuszczy niż te pracujące fizycznie i prowadzące aktywny tryb życia.

Komentarz

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments